1330094.jpg

Mark Rothko: Oranssi ja keltainen, 1956.

Vanhempani eivät puhuneet minulle sanaakaan seksistä ja seksuaalisuudesta. Koulutoverini nauroivat minulle, kun kysyin heiltä minkä väristä sperma on ja onko siitin veltto yhdynnässä. Muistan koulun terveyskasvatuksen tunneilta epämääräiset puheet tytöistä ja pojista, alastomia vartaloita esittävät kuvat ja vakavan ilmeen opettajan kasvoilla. Seksin harrastaminen tuntui minusta pelottavalta. Kun kuulin ensimmäisiä kertoja vanhempieni ähinää, ahdistuin toden teolla. Ajattelin, että vihaan seksiä, en halua, että se koskettaa minua!  

Muistan unia, joista herättyäni halusin niihin väkisin takaisin. Olin tuntenut uskomattoman hyvää oloa, jollaista en ollut koskaan tuntenut. Löysin masturbaation, se antoi ahdistavaan nuoruuteeni valoa. Oli innoittavaa mennä masentavasta koulusta kotiin ajatellen, että pääsen koskettelemaan itseäni rauhassa, ennen kuin vanhemmat tulevat töistä.   
  
Olin kuullut puhuttavan orgasmista. Sukunimestäni johtuen minua kutsuttiin koulussa sillä nimellä. Se sanottiin ivallisesti ja ilkeästi ja se tuotti minulle pahaa mieltä. En tiennyt kuitenkaan mitä se tarkoittaa.   

Olimme sukulaisteni kanssa mökillä. Serkut nukkuivat päiväunia, sain rauhassa hieroa itseäni vessassa. Jännittävä ja epämääräinen kutina muuttui yhtäkkiä voimakkaaksi hyväksi oloksi. Tunsin putoavani vuorelta alas, mutta en halunnut tarttua mihinkään kiinni. Annoin mennä. Katsoin itseäni vessassa vastapäisestä isosta peilistä. Minä istuin pytyllä. Tuntui, etten ollut koskaan aiemmin nähnyt niin tarkasti itseäni. Tunne herätti minut vartalooni. Olin kotona siinä. Halusin kokea sen heti uudestaan, mutta silloin minulla ei ollut mahdollisuutta.   
  
Ihmettelin myöhemmin valon kokemusta, joka tuli orgasmissa. Näin ja koin jotain keltaista ja kirkasta. Mietin, miksi olin pelännyt tätä ja miksi se oli esitetty niin ahdistavana.   

Haluaisin julistaa orgasmin ilosanomaa. Orgasmi merkitsee minulle elämisen huipentumaa. Se on pyhä kokemus, joka tuo uskoa ja iloa.   

Tuntuu, että jos saarnaisin asiasta ihmisten perusturvallisuus järkkyisi. Tiedostan, että orgasmia ei oteta vakavasti. Ihmiset alkavat puolustautumaan. Orgasmiin liittyy vaarallista, sairasta ja satuttavaa. Toiset ottaisivat sen vitsinä ja nauraisivat asialle. Orgasmille ei anneta sille kuuluvaa arvoa.   

Orgasmini alkoi saada toivoa kun kuulin neliraajahalvaantuneen naisen sanat: Orgasmissa pääsen vajavuuteni yläpuolelle, tunnen itseni kokonaiseksi. Ymmärsin, että Orgasmi on sittenkin sitä mitä ajattelen sen olevan.   

Myöhemmin pääsin lähelle ihmistä. Olin ja hengitin hänen lähellään. Sain orgasmin hänen kanssaan. Liikutuksen kyyneleet tulevat silmiini, kun ajattelen sitä. Olla toisen kanssa ja kokea sellaista. Unohtaa yrittäminen. Ottaa vastaan. Saada. Valo ja ilo.